kissebb méretnagyobb méret   
2010-04-12 13:04

Újra élvezhetjük

Néhány igazán jó étel rossz hírbe keveredett az elmúlt években, róluk mostanában a szakértők azt mondják, hogy nemcsak hogy mérsékelten élvezhetjük őket, hanem fogyasztásuk éppen hogy jót tesz szervezetünkkel. Az alábbiakban néhány kaját rehabilitálunk, mivel kiderült róluk, hogy nem ártanak, sőt az élvezet mellett más jótékony hatásaik is vannak.

 


Csokoládé

A közelmúltban egyre több jó hír jelent meg a keserű csokoládéról. Hatalmas mennyiségű flavonoidot tartalmaz, amely a többek között a vörösborban, a zöld teában, gyümölcsökben és zöldségekben található erős antioxidáns, és bizonyíték van rá, hogy csökkenti a szívkoszorúér-betegségek, a rák, a magas vérnyomás és a stroke kockázatát.

A legújabb kutatási eredmények újabb jó híreket hoznak a csokirajongóknak. Német kutatók szerint a kis adagokban fogyasztott keserű csokoládé a szívroham és a stroke kockázatát csaknem 40 százalékkal csökkentheti. Ennek oka valószínűleg az, hogy a csokoládéban levő flavonolok elősegítik az érfalak izmainak tágulását, ami csökkenti a vérnyomást.

A European Heart Journalban közölt következtetéseket 20 ezer ember nyolc éven át tartó megfigyelése alapján vonták le. Ez volt az első ilyen jellegű kutatás.

Óvatosnak kell azonban lenni, mivel sok a jóból is megárt. A túlzott csokis kényeztetés elhízáshoz vezethet, ami viszont a szív- és érrendszeri betegségek egyik fő kockázati tényezője. A kutatás résztvevői naponta csak egy kockányi – 6 gramm – csokoládét fogyasztottak naponta.

A csokoládé közkedveltségét az okozza, hogy olyan anyagokat is tartalmaz, amelyek az egy „boldogsághormon-receptoraira” gyakorolnak pozitív hatást.

Tojás

Hosszú ideje kerülöd a tojást, mert aggódsz a koleszterinszinted miatt? Az új kutatási eredmények szerint az egészséges felnőttek akár naponta megehetnek egy tojást anélkül, hog növelnék a szívbetegség kockázatát. Az American Heart Association szerint a tojássárgában levő lutein még védelmet is nyújt a fiatalkori szívbetegségek ellen.

A darabonként mindössze 70 kalóriát tartalmazó tojások tele vannak olyan vitaminokka lés ásványi anyagokkal, amelyek elősegítik a jobb látást, valamint segítik az agy fejlődését. Ezen túlmenően a tojás elsőrendű fehérjeforrás, és azon néhány élelmiszer egyike, amely tartalmaz D-vitamint.

Avokádó

A szubtrópusi-trópusi eredetű avokádót régebben sokat kritizálták magas zsírtartalma miatt. A hír igaz, az avokádó darabonként körülbelül 30 gramm zsiradékot tartalmaz, azonban a táplálkozástudomány szakértői szerint ennek legnagyobb része egyszeresen telítetlen „jó” zsírsav, amely még csökkentheti is a szervezet koleszterinszintjét. A növény ezen kívül gazdag egy béta-szitoszterol nevű vegyületben, amelyről bebizonyították, hogy csökkenti a vér koleszterinszintjét. Az avokádó fogyasztását sem ajánlott viszont túlzásba vinni, mert csakúgy mint a csokoládé, ez is hizlal.

Még egy pozitívum: a csokoládéhoz hasonlóan, az avokádót is afrodiziákumnak tartják.

Dió- és mogyorófélék

Aggaszt a magvak nagy zsírtartalma? Ha mértékkel fogyasztjuk őket, a táplálkozásunk egészséges és ízletes kiegészítői lehetnek. Sok dió- és mogyoróféle, például a dió, mandula, makadámiadió, földimogyoró, törökmogyoró, pisztácia és szelídgesztenye jó forrása az egyszeresen telítetlen zsírsavaknak, fehérjéknek, rostoknak, vitaminoknak, ásványi sóknak, valamint olyan vegyi anyagoknak, amelyek segíthetnek a szívbetegségek és a rák megelőzésében. A szakemberek szerint van néhány olyan dióféle, amely még a fogyásban is segíthet, mivel gyorsan szünteti meg az éhségérzetet.



Eddigi hozzászólások

Hozzászólok

Amennyiben szeretnél hozzászólni, registrálj és jelentkezz be oldalunkra!



Anonymus 2010-10-26_18:11:41_#2

Fontos, hogy mit eszünk, de talán túlságosan is nagy fontosságot tulajdonítunk az étrendnek. Ha valaki orvosi javaslatra diétázik, az érthető - és tartsa is be, ám az önkéntes csodadiéták általában nem a várt eredményt adják, némelyik kifejezetten káros.
Nem figyelünk eléggé magunkra, hiszen a szervezetünk jelzéseiből rájöhetünk, hogy mit kell kerülni, mi az, amit megehetünk - ahogy nagyszüleink tették. Saját tapasztalataik mellett őseik bölcsessége, tudása szervesen beépült életükbe, hagyományaikba. Nem volt szükség például kalóriatáblázatokra, igaz nem is dúskáltak az élelmiszerek és készítmények hatalmas választékában.
Mióta a tudományos megfigyelések eredményeit lefordítják köznapi nyelvre, sajnos gyakori az elhamarkodott közzététel nagy nyilvánosság előtt, akár valami mellett, akár valami mellett kell érvelni. Részleteket nem közölnek, csak a végeredményt. Például érdekelne, hogy hány egészséges embert hány évig figyeltek meg, amíg a napi 1 db tojás jótékony voltát bizonyítottnak, közzé tehetőnek tekintették. Az ilyen adatok nélkül nem tudom elfogadni a megállapításokat, különösen azért nem, nert a cikkben nem olvastam utalást arra, hogy a "szakértők" kik, és hol tették közzé eredményeiket.



K-Zs-L 2010-04-12_17:25:14_#1

Szuper, de fontos megjegyezni, hogy ezek között vannak allergének is, erre figyelni kell. Sőt, nem csak ételallergia létezik, hanem étel-intolerancia is, az trükkösebb, mert a tünetei kevéssé egyértelműek, drasztikusak...
http://food-detective.hu/etelintolerancia/tunetei.html